Středověká strategie má své kouzlo

29.04.2013 16:49

Když už jsem na ty stránky s Goodgame hrami zavítal, tak jsem nemohl odolat vyzkoušet jejich klíčovou hru pojmenovanou Empire. O té jsem se náznakem zmínil již při popisu jiné strategické hry zasazené do hlubokého vesmíru. A bylo to právě s ohledem na upřednostňování středověkého zápolení před tím vesmírným. Tak se hodlám tedy podrobně kouknout na důvod, proč tomu tak je. V tuto chvíli vyplňuju jednoduchou registraci, abych se pokusil přijít této záhadě na kloub. A hned při prvním pohledu tu je patrná razantní změna v grafické stránce. I když se mi to přiznává jen velice těžko, tak středověký hrad a všechny ty postavičky kole vypadají bombasticky. Oproti nevýraznému zpracování Galaxy je to zásadní změna, za níž nejspíše stojí i nespočetněkrát výší hráčská základna. Tak se pojďme podívat, zda bych se k ní mohl časem připojit i já. Principy hry jsou vesměs ve stejném duchu, takže po zkušenostech s hraní Galaxy pro mě není nijak složité naplno využívat všech možností této hry. Ale pokud by někdo nevěděl, co si počít, je tu velice pěkně implementovaný průvodce, co nás doslova vede za ručičku. To mě osobně trochu vadí, ale nedivil bych se, kdyby tato až primitivnost byla právě důvodem úspěchu.

Hráč de facto nepotřebuje nad ničím spekulovat. Pokud se bude držet úkolů, co dostává od svých rádců, tak mu bude ekonomika šlapat na sto procent a on se může věnovat jen tomu nejzábavnějšímu, válčení. Ale než se dostanu k němu, přeci jen si nemůžu odpustit pár poznámek ke správě hradu. Ten byl vždy centrem moci. Jen pokud vlastníme dostatečně opevněný hrad s adekvátní produkcí surovin, jsme konkurenceschopní a jen tak si na nás někdo netroufne. V opačné případě nebude trvat dlouho, než se někdo rozhodne si vylepšit svůj rozpočet vyrabováním naší pokladny. Takže není na co čekat. Hned v úvodu si postavíme nějaký ten kamenolom, farmu a chýši dřevorubců. To nám zajistí alespoň základní dodávku surovin, z nichž můžeme stavět domy, vylepšovat opevnění a v neposlední řadě se pustit do verbován jednotek. Každá jednotka má přitom různou náročnost na příjem stravy, jíž ji musíme dodávat. Pokud by jsme se dostali do situace, kdy nám dojdou zásoby, tak zkrátka o tyto jednotky přijdeme. Nikomu se prostě nechce riskovat život bez toho dlabance.

Avšak ještě před tím, než se o své vojáky musíme starat je potřeba je naverbovat. A aby vůbec zvažovali nad prací pro nás, musí dostat svůj žold. Ke zlaťákům se ve hře dostáváme hned několika způsoby. Nějaké obdržíme za plnění úkolů, které jsou koncipovány do jisté dějové linky. Nutno podotknout, že celkem ve velké míře je kladen důraz na humornou stránku věci. Avšak jak jsem již poznamenal, osobně mi vadilo, jak až moc mě tyto úkoly vedou za ručičku. Pokud se chci držet linie plnění úkolů, tak mám do značné míry zmenšený koridor pro vlastní rozhodnutí. To se nejspíše v pozdějším stadiu hry změní, ale prozatím mi to do jisté míry vadí. Dalším důležitým zdrojem příjmu jsou daně. Je tedy v našem zájmu rozšiřovat svoje panství, s čímž samozřejmě rostou i počty poddaných, co musí zaplatit svému pánovi. Nejzábavnější formou získávání financí je rabovaní. Zpočátku jsou naším primárním cílem všudypřítomné tábory loupeživých baronů, ale s postupem doby se můžeme vrhnout i bojů s ostatními hráči.

A tím se pozvolna dostáváme k již slíbenému systému boje. Ten je velice podobný tomu, s nímž jsem se seznámil již u Galaxy. Tedy máme možnost své útočné šiky rozdělit do tří stran. Přičemž v tomto ohledu sehrává svoji úlohu provedená špionáž. Vyslaná špion odhalí slabiny v obraně, načež zareagujeme vysláním hlavní útočné vlny právě do tohoto místa. I když to při prvních útocích na barony není až tak patrné, tak při pozdějším hraní je špionáž velkou strategickou výhodou, co dokáže značně eliminovat vlastní ztráty. Za mě v tomto ohledu platí jediné doporučení, naučit se využívat špiónů. Ty navíc mohou plnit i diverzní úkoly, kdy soupeřům podpálíme nějakou tu hospodářskou budovu a zpomalíme tak jejich postup. Goodgame Empire dozajista patří k povedeným strategiím a pokud zrovna nemáte do čeho píchnout, určitě o něm pouvažujte. Empire si lze zahrát samozřejmě naprosto zdarma, kdy jediné omezení pocítíme v nepoctivém výběrčím daní. To v počátku nijak výrazně neeliminuje, ovšem, jak velký to může být problém při pokročilém hraní lze jen stěží odhadnout.